Les 2: Reflectie
Mijn JINC – docent – Bliksemstage vmbo 1 – ronde 1
Mijn JINC – docent – Bliksemstage vmbo 1 – ronde 1
Inhoud en doel
Opdracht 3 is een reflectieopdracht waarbij leerlingen terugblikken op de Bliksemstage. Ze beschrijven wat hun ervaring was, welke beroepen ze hebben gezien en of deze bij ze passen. Ook denken ze na over wat ze belangrijk vinden als het gaat om een werkplek. Dit helpt de leerlingen weer een stukje verder in erachter komen welke richting ze aanspreekt.
Bespreek de resultaten van de verslagen klassikaal zodat de leerlingen van elkaar weten wat ze geleerd hebben. Gebruik het resultaat van deze opdracht ook in het LOB-gesprek.
Bekijk opdracht 3 voor leerlingen. De opdracht is digitaal invulbaar en het is mogelijk om te printen.
Competentie: Kwaliteitenreflectie
Competentie: Motievenreflectie
Competentie: Werkexploratie
Inhoud en doel
In opdracht 4 blikken de leerlingen terug op wat ze hebben gezien en gedaan tijdens de Bliksemstage door een vlog te maken. Dit doen ze samen met een groepje klasgenoten. In de opdracht staat een checklist met tips voor het maken van de vlogs. Bekijk de resultaten samen in de klas, en gebruik ze in een volgend LOB-gesprek.
Let op: als je een vlog wil delen met een publiek buiten de klas, zorg dan eerst voor toestemming van de ouders van de leerlingen. Bekijk de video Hoe maak je een vlog? voor handige tips.
Bekijk opdracht 4 voor leerlingen. De opdracht is digitaal invulbaar en het is mogelijk om te printen.
Competentie: Motievenreflectie
Competentie: Werkexploratie
Competentie: Loopbaansturing
Inhoud en doel
In opdracht 5 blikken de leerlingen terug op wat ze tijdens de Bliksemstage(s) hebben geleerd en vullen ze de leerroutekaart van JINC in. Dit helpt inzichtelijk te maken welke opleidingen leerlingen moeten volgen om een bepaald beroep te kunnen doen.
Deze opdracht past bij een les over vervolgopleidingen en is een goede manier om de Bliksemstages van dit jaar mee af te ronden. Gebruik het resultaat van deze opdracht ook in het LOB-gesprek.
Bekijk opdracht 5 voor leerlingen. De opdracht is digitaal invulbaar en het is mogelijk om te printen.
Competentie: Werkexploratie
Competentie: Motievenreflectie
Competentie: Loopbaansturing
Competentie: Kwaliteitenreflectie