JINC Baas van Morgen
lesmateriaal voor docenten
lesmateriaal voor docenten
Contact met JINC
Als docent heb je contact met ons over het doel van JINC Baas van Morgen, de inhoud van het programma per bedrijf, het vraagstuk van het bedrijf en de voorkeuren/criteria van het bedrijf met betrekking tot het profiel van de leerling.
Leerling(en) kiezen
De docent selecteert de leerling(en) en vertelt de leerling(en) naar welk bedrijf hij of zij gaat/gaan.
Benodigdheden
Docent faciliteert in werkbladen, een rustige ruimte en eventueel telefoon en computer opdat de leerling onderstaande voorbereidingen kan treffen.
Planning
Er zijn vier korte lesmomenten waarin de docent de Baas van Morgen voorbereidt op de dag:
De docent plant (in overleg met de leerling) momenten in waarop de leerling de lessen kan doen en het bezoek kan voorbereiden.
Individueel/ klassikaal
De opdrachten kunnen individueel gemaakt worden. Wanneer leerlingen in duo’s naar een bedrijf gaan, kunnen zij de opdrachten samen voorbereiden.
Tijdsinvestering: circa 20 minuten
Opdracht: individueel
Nodig: computer, vriendenboekje invulformat
Doel:
De leerling stelt zichzelf hiermee voor aan de Baas van Vandaag.
Opdracht: Kennismaking met de baas
Om elkaar alvast een klein beetje te leren kennen wordt er een vriendboekje ingevuld. Zo krijgen de Baas van Vandaag en van Morgen alvast een eerste indruk van elkaar voordat ze elkaar in het echt ontmoeten op de dag zelf. Vertel de leerling dat zij ook een ingevuld vriendenboekje van de Baas van Vandaag zullen ontvangen.
Tijdsinvestering: circa 40 minuten
Opdracht: individueel
Nodig: Werkblad 1 en 2
Doel:
Opdracht 1: Bedrijf bekijken op internet
Vertel de leerling over Baas van Morgen. Als voorbereiding op de grote dag is het belangrijk om meer te weten te komen over het bedrijf. Dat gebeurt aan de hand van de volgende vragen:
Als het voor de leerling lastig is om vragen te bedenken kan de klas erbij betrokken worden. Laat de leerlingen in groepjes vijf vragen voor de baas opschrijven en laat alle groepjes de vragen voorlezen. De vragen die een vorig groep al genoemd heeft hoeven ze niet te herhalen. Verzamel alle vragen en kies met de groep de vijf beste vragen uit.
Opdracht 2: Vragen voorbereiden voor kennismaking op de dag zelf
Vraag de leerling wat hij of zij wil weten van de baas. Dit kunnen vragen over het bedrijf zijn, maar ook vragen over de baas zelf. Bijvoorbeeld: hoe lang werkt u bij het bedrijf, wat vindt u het moeilijkst aan uw werk, wat zijn uw werktijden, hoeveel mensen werken er bij het bedrijf, heeft u kinderen, wat voor opleiding moet je hebben om bij uw bedrijf te kunnen werken etc.). Laat de leerling vijf vragen voor de baas opschrijven.
Opdracht 3: Voorleggen vraag van bedrijf
Leg de vraag van de Baas van Vandaag voor aan de leerling. De leerling (en klasgenoot) kan alvast nadenken over een eventuele oplossing.
Tijdsinvestering: circa 20 minuten
Opdracht: klassikaal
Nodig: telefoon, Werkblad 1 en 2
Doel:
In klasverband:
Verdeel de klas in groepjes. Vraag aan elk groepje om zich te buigen over een thema waar de leerling die dag op moet letten.
Voorbeeldthema’s en vragen:
Tijdsinvestering: circa 5 minuten per leerling klassikaal en 15 minuten voor verslag
Opdracht: individueel/klassikaal
Nodig: computer, Werkblad 3
Doel:
Belevingen leerling:
De leerling krijgt de tijd om de klas te vertellen hoe de dag verlopen is. Uiteraard mogen de klasgenoten vragen stellen.
Evaluatie:
De leerling vult de evaluatie in voor JINC Baas van Morgen (de link naar dit online evaluatieformulier volgt nog). Deze wordt naar JINC gestuurd; JINC gebruikt de informatie om het project te evalueren en de bedrijven te bedanken.