JINC Baas van Morgen

lesmateriaal voor docenten

JINC Baas van Morgen in het kort

Samen met bedrijven en scholen geeft JINC kinderen de kans één dag de baas te zijn om te ervaren hoe dat is. Een super bliksemstage waarmee de bazen van Nederland samen laten zien hoe belangrijk een goede start op de arbeidsmarkt is voor ál het talent van morgen.

Tijdens JINC Baas van Morgen melden honderden talentvolle kinderen uit de grote steden zich als de Baas van Morgen bij gezichtsbepalende organisaties in Nederland. Een dag lang ervaren zij hoe het is om de leiding in handen te hebben. Zij krijgen de kans te laten zien wat ze kunnen en vooral hoe ze denken als ze een dag van stoel ruilen met een echte baas. Ze zitten bijvoorbeeld bij een vergadering, de lunch, brainstormen mee of geven interviews.

Informatie voor de docent

Contact met JINC
Als docent heb je contact met ons over het doel van JINC Baas van Morgen, de inhoud van het programma per bedrijf, het vraagstuk van het bedrijf en de voorkeuren/criteria van het bedrijf met betrekking tot het profiel van de leerling.

Leerling(en) kiezen
De docent selecteert de leerling(en) en vertelt de leerling(en) naar welk bedrijf hij of zij gaat/gaan.

Benodigdheden
Docent faciliteert in werkbladen, een rustige ruimte en eventueel telefoon en computer opdat de leerling onderstaande voorbereidingen kan treffen.

Planning
Er zijn vier korte lesmomenten waarin de docent de Baas van Morgen voorbereidt op de dag:

  • Les 1) vriendenboekje invullen
  • Les 2) voorbereiding voor de grote dag
  • Les 3) verwachtingsmanagement voor de dag
  • Les 4) na de dag ervaring delen met de klas

De docent plant (in overleg met de leerling) momenten in waarop de leerling de lessen kan doen en het bezoek kan voorbereiden.

Individueel/ klassikaal
De opdrachten kunnen individueel gemaakt worden. Wanneer leerlingen in duo’s naar een bedrijf gaan, kunnen zij de opdrachten samen voorbereiden.

 

Les 1

Vriendenboekje invullen

Tijdsinvestering: circa 20 minuten

Opdracht: individueel

Nodig: computer, vriendenboekje invulformat

Doel:
De leerling stelt zichzelf hiermee voor aan de Baas van Vandaag.

Opdracht: Kennismaking met de baas
Om elkaar alvast een klein beetje te leren kennen wordt er een vriendboekje ingevuld. Zo krijgen de Baas van Vandaag en van Morgen alvast een eerste indruk van elkaar voordat ze elkaar in het echt ontmoeten op de dag zelf. Vertel de leerling dat zij ook een ingevuld vriendenboekje van de Baas van Vandaag zullen ontvangen.

Les 2

Voorbereiding op de grote dag

Tijdsinvestering: circa 40 minuten

Opdracht: individueel

Nodig: Werkblad 1 en 2

Doel:

  • De leerling verzamelt informatie over het bedrijf.
  • De leerling bedenkt vragen die hij of zij aan de Baas van Vandaag kan stellen.

Opdracht 1: Bedrijf bekijken op internet
Vertel de leerling over Baas van Morgen. Als voorbereiding op de grote dag is het belangrijk om meer te weten te komen over het bedrijf. Dat gebeurt aan de hand van de volgende vragen:

  1. Hoe heet het bedrijf waar je naartoe gaat?
  2. Wat is het adres van het bedrijf?
  3. Bij welke sector denk je dat het bedrijf hoort? (natuur, techniek, zorg of economie)?
  4. Wat voor soort bedrijf is het (dingen, mensen of informatie)?
  5. Welke beroepen zijn er binnen het bedrijf?
  6. Welke informatie kan je verder vinden over het bedrijf? Bijvoorbeeld: hoelang bestaat het, hoeveel mensen werken er, zijn er meerdere vestigingen, zitten ze ook in andere landen dan Nederland, hoe heet de baas van het bedrijf etc.

Als het voor de leerling lastig is om vragen te bedenken kan de klas erbij betrokken worden. Laat de leerlingen in groepjes vijf vragen voor de baas opschrijven en laat alle groepjes de vragen voorlezen. De vragen die een vorig groep al genoemd heeft hoeven ze niet te herhalen. Verzamel alle vragen en kies met de groep de vijf beste vragen uit.

Opdracht 2: Vragen voorbereiden voor kennismaking op de dag zelf
Vraag de leerling wat hij of zij wil weten van de baas. Dit kunnen vragen over het bedrijf zijn, maar ook vragen over de baas zelf. Bijvoorbeeld: hoe lang werkt u bij het bedrijf, wat vindt u het moeilijkst aan uw werk, wat zijn uw werktijden, hoeveel mensen werken er bij het bedrijf, heeft u kinderen, wat voor opleiding moet je hebben om bij uw bedrijf te kunnen werken etc.). Laat de leerling vijf vragen voor de baas opschrijven.

Opdracht 3: Voorleggen vraag van bedrijf
Leg de vraag van de Baas van Vandaag voor aan de leerling. De leerling (en klasgenoot) kan alvast nadenken over een eventuele oplossing.

Les 3

Verwachtingsmanagement voor de dag

Tijdsinvestering: circa 20 minuten

Opdracht: klassikaal

Nodig: telefoon, Werkblad 1 en 2

Doel:

  • De leerling voorbereiden op het bezoek
  • Besteed ongeveer twintig minuten aan de voorbereiding van het bezoek. De docent vertelt kort over het bedrijf en vertelt wat de leerling kan verwachten en wat niet.

In klasverband: 
Verdeel de klas in groepjes. Vraag aan elk groepje om zich te buigen over een thema waar de leerling die dag op moet letten.

Voorbeeldthema’s en vragen:

  • Wat trek je aan?
  • Hoe stel je jezelf voor?
  • Welke vragen kan de leerling stellen over het bedrijf?
  • Welke vragen kan de leerling stellen over het probleem/vraagstuk waarover hij/zij mag meedenken?
  • Welke oplossingen kunnen er worden bedacht?
  • Wat vertel je aan de pers?
  • Hoe zorg je dat je de informatie van die dag goed onthoudt?

Les 4

Na de dag ervaring delen met de klas

Tijdsinvestering: circa 5 minuten per leerling klassikaal en 15 minuten voor verslag

Opdracht: individueel/klassikaal

Nodig: computer, Werkblad 3

Doel:

  • De leerling deelt met de klas hoe de dag geweest is
  • De leerling blikt terug op de dag

Belevingen leerling: 
De leerling krijgt de tijd om de klas te vertellen hoe de dag verlopen is. Uiteraard mogen de klasgenoten vragen stellen.

Evaluatie:
De leerling vult de evaluatie in voor JINC Baas van Morgen (de link naar dit online evaluatieformulier volgt nog). Deze wordt naar JINC gestuurd; JINC gebruikt de informatie om het project te evalueren en de bedrijven te bedanken.

Een jongeren als Baas van Vandaag tijdens JINC Baas van Morgen