Mediakit voor bedrijven

JINC Baas van Morgen 2025

Bedankt voor je deelname aan JINC Baas van Morgen 2025. Deze mediakit kan je helpen om het maximale uit JINC Baas van Morgen te halen en de beste content te maken en delen. We hopen natuurlijk dat iedereen net zo enthousiast wordt als wij.

Om het je zo makkelijk mogelijk te maken hebben we een aantal voorbeeldteksten opgesteld die je kunt delen op jullie socialmediakanalen of in een nieuwsbrief, op intranet of jullie website. ​

Lees voor je begint de belangrijke informatie hieronder over JINC Baas van Morgen en het maken en delen van berichten.

  • Achtergrondinformatie

    In Nederland groeien 240.000 kinderen en jongeren op in een omgeving met veel sociaaleconomische uitdagingen. ​

    Deze kinderen en jongeren hebben dromen en talenten, maar helaas zijn hun postcode en sociale omgeving de grootste voorspellers van hun succes. Ze missen een waardevol netwerk en plekken om de professionele vaardigheden en kennis op te doen die ze in de toekomst nodig hebben.​
    De kansenongelijkheid in het onderwijs neemt bovendien toe. Wij geloven dat het essentieel is om deze jongeren een kans te geven op een goede start op de arbeidsmarkt.

  • Onze missie

    JINC strijdt voor een Nederland waarin je postcode niet je toekomst bepaalt.​

    Tijdens JINC Baas van Morgen nemen jongeren voor één dag de stoel over van een CEO, directeur of politicus. Zij ervaren hoe het is om een onderneming of gemeente te leiden door een dag het werk over te nemen van de baas. De jongeren leggen waardevolle contacten, ervaren van dichtbij hoe een bedrijf in elkaar zit en laten de wereld zien hoe belangrijk het is om te investeren in ál het talent van de toekomst.​

    JINC gelooft dat elk kind gelijke kansen verdient en JINC Baas van Morgen is een van de projecten waarmee we dat willen bereiken.​
    Benieuwd naar onze andere projecten? Bekijk onze uitgebreide leerlijn met mooie projecten om aan deel te nemen en nog meer jongeren te ondersteunen richting de arbeidsmarkt.

  • Woorden maken een verschil

    Bij JINC vermijden we stigmatiserende termen als “kansarm” en “achterstandswijk”. Wij willen je vragen om te praten over “kinderen die opgroeien in een omgeving met veel sociaaleconomische uitdagingen” of “kinderen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken richting een goede start op de arbeidsmarkt”.​

    Het is goed om je te realiseren dat onze jongeren zichzelf niet zien als onze doelgroep. Dus mocht er een leerling bij een interview betrokken worden, let daar dan op in je woordkeuze.

    Woorden kunnen een groot verschil maken, dus laten we er verstandig mee omgaan.

  • Logo en illustratie

    Ga je communiceren over JINC Baas van Morgen? Dan kun je ons logo gebruiken. Dit zorgt voor herkenbaarheid en laat duidelijk zien dat je deelneemt aan dit bijzondere project. We plaatsen het logo altijd in de rechterbovenhoek van een afbeelding.

    Ook hebben we een herkenbare illustratie van JINC Baas van Morgen. Deze kun je gebruiken voor een socialmedia banner, voor op jullie intranet, nieuwsbrief of op andere communicatie-uitingen.​

    Logo zonder slogan
    download
    Logo met slogan
    download
    Illustratie
    download

  • Privacy en beeldmateriaal

    We snappen dat jullie de deelname aan JINC Baas van Morgen willen vastleggen. En dat stimuleren we ook! Foto’s en video’s zijn een mooie manier om deze bijzondere dag te delen en anderen te inspireren. Social media is hier een krachtig middel voor, maar brengt ook risico’s met zich mee. Foto’s blijven voor altijd vindbaar en online pestgedrag onder jongeren is een groot probleem. Het is daarom belangrijk om bewust om te gaan met beeldmateriaal, vooral omdat het bij JINC Baas van Morgen gaat om kinderen en jongeren.​

    Niet alle leerlingen geven toestemming om herkenbaar in beeld te komen. Dit respecteren we bij JINC en we vragen alle deelnemende bedrijven om hetzelfde te doen. Jullie contactpersoon bij JINC bespreekt van tevoren of de leerlingen die bij jullie komen herkenbaar op beeld mogen.​

    Geven ‘jullie’ leerlingen geen toestemming? Dan zijn er gelukkig nog genoeg manieren om mooi beeldmateriaal te maken. Kies bijvoorbeeld voor een groepsfoto waarop individuele leerlingen niet centraal staan of maak foto’s waarop de gezichten niet zichtbaar zijn (van achteren of met een helm op). Inspiratie en voorbeelden vind je bij Toestemming beeldmateriaal.

  • Pers & media

    Voorafgaand aan JINC Baas van Morgen, sturen we vanuit JINC een persbericht uit.

    Uiteraard kun je zelf ook proberen om aandacht voor deze dag en jullie deelname te genereren. Heb je ideeën of contacten? Of wil je een persbericht schrijven? Leuk! Laat het ons vooral weten.
    In de loop van mei delen we ons persbericht, ter inspiratie.

    Verwacht je media bij jullie kennismaking? Bespreek dit liefst uiterlijk een week van tevoren met onze PR-contactpersoon, Barbara Louisse, via 06 25 05 27 56 of blouisse@jinc.nl. Dan kunnen we de leerlingen op de hoogte brengen van de aanwezigheid van journalisten en zorgen dat er een JINC-woordvoerder aanwezig is.