Mediakit voor scholen
JINC Baas van Morgen 2025
JINC Baas van Morgen 2025
Lees voor je begint de belangrijke informatie hieronder over JINC Baas van Morgen en het maken en delen van berichten.
In Nederland groeien 240.000 kinderen en jongeren op in een omgeving met veel sociaaleconomische uitdagingen.
Deze kinderen en jongeren hebben dromen en talenten, maar helaas zijn hun postcode en sociale omgeving de grootste voorspellers van hun succes. Ze missen een waardevol netwerk en plekken om de professionele vaardigheden en kennis op te doen die ze in de toekomst nodig hebben.
De kansenongelijkheid in het onderwijs neemt bovendien toe. JINC gelooft dat het essentieel is om deze jongeren een kans te geven op een goede start op de arbeidsmarkt.
JINC strijdt voor een Nederland waarin je postcode niet je toekomst bepaalt.
Tijdens JINC Baas van Morgen nemen jongeren voor één dag de stoel over van een CEO, directeur of politicus. Zij ervaren hoe het is om een onderneming of gemeente te leiden door een dag het werk over te nemen van de baas. De jongeren leggen waardevolle contacten, ervaren van dichtbij hoe een bedrijf in elkaar zit en laten de wereld zien hoe belangrijk het is om te investeren in ál het talent van de toekomst.
JINC gelooft dat elk kind gelijke kansen verdient en JINC Baas van Morgen is een van de projecten waarmee we dat willen bereiken.
Benieuwd naar onze andere projecten? Bekijk onze uitgebreide leerlijn met mooie projecten waar jullie leerlingen ook aan kunnen deelnemen.
Als docent weet je als geen ander hoe krachtig taal kan zijn. Je ziet dagelijks wat woorden kunnen doen met het zelfbeeld en het toekomstperspectief van jongeren. Ook bij JINC zijn we ons daar sterk van bewust. Daarom kiezen we zorgvuldig onze woorden als we praten over de jongeren die deelnemen aan JINC-projecten.
We vermijden bijvoorbeeld termen als “kansarm” of “achterstandswijk”. In plaats daarvan spreken we over “kinderen die opgroeien in een omgeving met veel sociaaleconomische achterstand” of “kinderen die een steuntje in de rug kunnen gebruiken richting een goede start op de arbeidsmarkt.”
We brengen dit ook actief onder de aandacht bij de bedrijven en vrijwilligers die via JINC betrokken zijn bij jongeren. Zo zorgen we er samen voor dat we op een respectvolle en bewuste manier communiceren — over én mét jongeren.
Daarnaast realiseren we ons dat jongeren zichzelf zelden zien als onze ‘doelgroep’. Wordt er bijvoorbeeld een leerling geïnterviewd, dan is het belangrijk om daar in de woordkeuze rekening mee te houden.
Woorden kunnen een groot verschil maken, dus laten we er verstandig mee omgaan.
Ga je communiceren over JINC Baas van Morgen? Dan kun je ons logo gebruiken. Dit zorgt voor herkenbaarheid en laat duidelijk zien dat je deelneemt aan dit bijzondere project. We plaatsen het logo altijd in de rechterbovenhoek van een afbeelding.
Ook hebben we een herkenbare illustratie van JINC Baas van Morgen. Deze kun je gebruiken voor een social media banner, voor op jullie intranet, nieuwsbrief of op andere communicatie-uitingen.
Logo zonder slogan download |
![]() |
Logo met slogan download |
![]() |
Illustratie download |
![]() |
Als geen ander weten jullie de voors en tegens van foto’s en video’s delen op social media. Bij JINC werken we met toestemmingsformulieren. Hiermee geven ouders (of leerlingen zelf als ze 16 jaar of ouder zijn) wel of geen toestemming voor het maken van foto’s en video’s waar de leerlingen herkenbaar op staan. Geven ouders geen toestemming voor het maken van beeldmateriaal, dan beïnvloedt dat de deelname niet.
Deze leerlingen kunnen ook gewoon meedoen aan JINC Baas van Morgen. Wij zorgen er dan voor dat het bedrijf dit weet en spreken af dat de leerlingen niet herkenbaar in beeld mogen komen. Voor jullie als school geldt natuurlijk hetzelfde. Geven leerlingen geen toestemming en wil je toch een foto delen? Misschien kunnen jullie de leerlingen onherkenbaar in beeld brengen, zoals op de voorbeeldfoto.
Ook kunnen jullie onze illustratie gebruiken. Bij de voorbeeldposts staan ook social media-banners met deze illustratie.
Willen jullie de hele school laten weten dat jullie meedoen aan JINC Baas van Morgen?
Dat kan met een bericht op jullie website, in een nieuwsbrief of met een bericht op de app die jullie gebruiken voor communicatie met ouders. Als inspiratie kunnen jullie de voorbeeldteksten hieronder gebruiken.
En jullie kunnen een poster in school ophangen!
We hebben 2 posters gemaakt die jullie kunnen printen: een algemene en een poster met ruimte voor een eigen notitie als ‘Wil je meer weten? Vraag het [naam leerkracht/decaan]
Iets plaatsen om social media over JINC Baas van Morgen?
Houd ook onze social media-kanalen in de gaten:
Al voor de dag zelf willen we enthousiasme creëren en de bekendheid van JINC Baas van Morgen vergroten. Een ‘Wij doen mee!’ post is een perfecte manier om betrokkenheid te genereren.
Laat zien dat jullie school meedoet met JINC Baas van Morgen:
Je kunt meerdere posts plaatsen, om af te tellen naar de grote dag, bijvoorbeeld:
Voorbeeldpost 1 – Op 3 juni doen we mee
Trots! Leerlingen van [school] doen op 3 juni mee aan JINC Baas van Morgen. Zij nemen voor 1 dag de stoel over van een CEO, directeur of politicus.
Ze krijgen een uniek kijkje achter de schermen van het bedrijfsleven of de politiek. Een waardevolle ervaring die hun zelfvertrouwen vergroot en hun netwerk uitbreidt – belangrijke stappen voor hun toekomst op de arbeidsmarkt.
Onze leerlingen staan klaar om de leiders van vandaag te verrassen met hun frisse blik en nieuwe ideeën!
Voorbeeldpost 2 – Druk met voorbereiden
Trots! De leerlingen die op 3 juni meedoen aan JINC Baas van Morgen zijn druk bezig met de voorbereidingen op de grote dag:
Het levert waardevolle lessen en inzichten op voor nu én voor hun toekomst op de arbeidsmarkt.
Voorbeeldpost 3 – Morgen is het zover
Ze zijn er klaar voor! Onze leerlingen die morgen meedoen aan JINC Baas van Morgen kunnen niet wachten om voor 1 dag de baas te zijn. Ze gaan meedoen met vergaderingen, op werkbezoek en zich buigen over een interessant vraagstuk.
Wat zullen ze de leiders van vandaag verrassen met hun mooie inzichten en ideeën! Ze gaan goed voorbereid op pad! We zijn nu al trots op ze.